رای وحدت رویه جدید هیات عمومی دیوان عالی کشور: در صورت احراز عدم رعایت مصلحت موکل، او حق دارد معامله وکیل را رد کند

گروه وکلای سحابی، وکیل دعاوی ملکی

🔸جلسه هیأت عمومی روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت برگزار و گزارش پرونده وحدت رویه قضایی در خصوص ماده ۶۶۷ قانون مدنی قرائت شد.

🔸شعبه پنجاه و نهم دادگاه تجدیدنظر استان تهران و شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظر استان کهگیلویه و بویراحمد درباره ضمانت اجرای ادعای عدم رعایت غبطه و مصلحت موکل برابر ماده ششصد و شصت و هفت قانون مدنی، اختلاف رای داشتند به نحوی که برخی بر انجام کار وفق وکالتنامه و برخی به خروج از آن رای داده بودند.

🔸هیات عمومی دیوان عالی کشور، رای شعبه دادگاه تجدیدنظر استان کهگیلویه و بویراحمد را درست و قانونی تشخیص داد.

🔸بنابراین طبق رای وحدت رویه جدید دیوان عالی کشور، در صورت احراز عدم رعایت غبطه و مصلحت موکل  (موضوع ماده ۶۶۷ قانون مدنی)، وی حق رد معامله وکیل و درخواست اعلام بطلان بیع را دارد.

گروه وکلای سحابیمشاهده نوشته ها

Avatar for گروه وکلای سحابی

گروه وکلای سحابی، متشکل از تعدادی وکیل جوان، با تجربه و موفق در حوزه دعاوی اراضی و املاک است که می تواند به پشتوانه ۱۱ سال تجربه کاری و پرونده های موفق قبلی، خیال شما را بابت موفقیت در پرونده های املاک را راحت کند.

2 دیدگاه

  • سلام بنظر میرسد چنانچه وکیل رسمی دعاوی مدنی در راستای مصلحت موکل جانباز از جمله اکوتاهی در هماهنگی با دفتر حمایت ایثارگران و کوتاهی در پیگیری تسریع در رسیدگی مطابق ماده قانونی و عدم پیگیری در حق جانباز در خصوص معافیتهای تمبر و حق الوکاله هیج اقدامی نکند بواقع عدم رعایت مصلحت موکل و غبطه وی بوده و میتواتد در مرحله رسیدگی دادگاه تحدید نطر وکیل را عزل کند! اگر چنین است لطفا جانبازان را راهنمایی کنید.

    • درود
      بله با توجه به اینکه رعایت مصلحت عنوان کلی هست و دایره شمول آن بسیار میتواند باشد ، بنابراین در صورتی که وکیل موظف به اقدام قانونی له جانباز بوده باشد، عدم انجام آن به منزله عدم رعایت مصلحت است لیکن در این خصوص مسئله ورود زیان است و اینکه در صورت عدم رعایت مصلحت ، اقدامات وکیل غیر نافذ می شود و در مورد سوال شما باید ببینیم هدف غایی تون چه هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *