مطالبه خسارت ناشی از محرومیت از منافع عین

گروه وکلای سحابی، وکیل دعاوی ملکی

یکی از موضوعات دارای اهمیت در دعاوی ملکی و غیرملکی، در خصوص خسارات و نحوه مطالبه آن هاست و اینکه آیا خسارتی قابل مطالبه است یا خیر. در خلال این مطلب یکی از آرایی که با این مضمون صادر شده است را جهت روشن شدن موضوع بیان می کنم.

 خسارت ناشی از محرومیت از استیفاء منافع ممکن الحصول در صورت انتساب به خوانده قابل مطالبه است. انتساب به معنای این است که شما بتوانید رابطه سببیت میان ورود خسارت و خوانده دعوی خود بیابید که در این صورت می توان خسارت ناشی از آن را از باب تسبیب مطالبه کرد. دادنامه ارائه شده در مورد خودرو است و نه دعاوی ملکی لیکن ورود خسارت را پذیرفته اند و نسبت بدان رای صادر شده است و لازم است که بدانیم در مورد ورود خسارت ما می توانیم از قانون مسئولیت مدنی نیز یاری جوییم.

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خواهان ر.ب. به طرفیت خواندگان 1- م.ت. 2- ستاد ف س به خواسته مطالبه 1- مبلغ 4/420/000 ریال بابت عدم استفاده از عین مستأجره 2- مبلغ 3/000/000 ریال هزینه پارکینگ 3- مبلغ 450/000 ریال بابت تعویض باطری تخریب شده اتومبیل پراید به شماره… که از مورخه 16/4/1387 لغایت 1390/4/14 در اجاره به شرط تملیک خواهان قرار دارد و ماهیانه که مبلغ 1/326/000 ریال پرداخت می نماید. به انضمام خسارات دادرسی با این توضیح که خواهان بیان نموده بدون مجوز قانونی خوانده ردیف دوم اتومبیل پراید او را به مدت قریب سه ماه از مورخه 1388/11/19 لغایت 1389/2/29 توقیف نموده و باعث تفویت منفعت که عبارت است از استفاده از عین مستأجره و هزینه پارکینگ و تخریب باطری شده است. خوانده ردیف اول به موجب لایحه شماره …….مورخه 1389/8/09 دفاع نموده که توقیف و آزادی اتومبیل حسب نامه شماره مورخه 26/2/1389 س م بوده و تقصیری در توقیف خودرو ندارد. خوانده ردیف دوم در دادگاه حاضر نشده و دفاع مؤثری به عمل نیامده است لهذا دادگاه اولاً دعوی را متوجه خوانده ردیف اول نمی داند زیرا خوانده مذکور مرتکب تقصیری که موجب بروز خسارت گردد نشده است. لذا مستنداً به ماده 89 قانون آیین دادرسی مدنی ناظر به بند 4 ماده 84 آن قانون قرار رد دعوی نسبت به خوانده ردیف اول صادر و اعلام می دارد. قرار صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران خواهدبود. ثانیاً نظر به اینکه با اعمال غیر متعارف و غیر قانونی خوانده ردیف دوم اتومبیل خواهان که عین مستأجره بوده و خواهان از منافع آن استفاده میکرده توقیف شده است و با این وصف خوانده ردیف دوم به صورت مستقیم و با اعمال نامتعارف خود باعث تفویت منفعت از خواهان شده و رابطه سببیت نیز در این امر که خواهان هزینه پارکینگ پرداخت کرده و در مدت توقف اتومبیل بدون مجوز قانونی در پارکینگ باطری اتومبیل از حیز انتفاع ساقط شده است لذا مسئولیت قهری خوانده ردیف دوم از باب اتلاف و تسبیب مسجل است دادگاه دعوی خواهان را ثابت دانسته و مستنداً به مواد 197 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی و مواد 328 و 331 قانون مدنی خوانده ردیف دوم را به پرداخت: الف مبلغ 7/870/000 ریال بابت اصل خواسته ب- مبلغ 175/000 ریال بابت خسارات دادرسی در حق خواهان محکوم می نماید. حکم صادره غیابی بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ واقعی قابل واخواهی در این دادگاه و پس از مضی مهلت مزبور بدون عذر موجـــــــه قابل تجدیدنظر وفق مــقررات مـربوط به آن مرحله خواهد بود.

از این رای در همین شعبه واخواهی به عمل می آید و در واخواهی رای نقض می گردد لیکن دادگاه تجدیدنظر

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

با پذیرش ادعای خواهان مبنی بر مراجعه به مراکز مختلف، مرجع قضایی از توقیف خودرو اظهار بی اطلاعی کرده و بدین سبب از تاریخ 88/11/19 (توقیف خودرو) تا یافتن و استرداد آن به خواهان در تاریخ 89/2/26 نامبرده به عنوان مستأجر اتومبیل از منافع مسلم الحصول آن محروم گردیده و مبلغ 3/000/000 ریال نیز به استناد فاکتور پیوست دادخواست بابت کرایه پارکینگ پرداخت کرده و با این وصف ورود خسارات مزبور به سبب تقصیر تجدیدنظرخوانده(خوانده دعوی بدوی) به تجدیدنظرخواه (خواهان دعوی بدوی)محرز بوده و مسئولیت جبران آن به استناد مواد یک و دوم قانون مسئولیت مدنی به عهده تجدیدنظرخوانده می باشد نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظرخواسته بدون توجه به جهات مذکور و مستندات ارایه شده و بر خلاف مقررات قانونی صادرشده لذا ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته به استناد بند هـ ماده 348 و صدر ماده 358 و 353 قانون آیین دادرسی مدنی به استناد جهات و دلایل یادشده و مقررات فوق الذکر و نظریه کارشناسی منتخب دادگاه در جهت ارزیابی منافع تفویت شده اتومبیل که با واقع قضیه مطابقت داشته و مصون از تعرض مانده س ف را به پرداخت مبلغ 4/420/000 ریال بابت منافع فوت شده به مبلغ 3/000/000 ریال بابت هزینه پارکینگ و پرداخت هزینه دادرسی به تناسب محکوم به در حق آقای ر.ب. محکوم می نماید و درمورد دعوی مطالبه هزینه تخریب باطری با نقض قرار صادره به لحاظ توجه دعوی به تجدیدنظرخوانده پرونده راجهت رسیدگی ماهیتی به مرجع محترم بدوی اعاده می نماید این رأی قطعی است

 

گروه وکلای سحابیمشاهده نوشته ها

Avatar for گروه وکلای سحابی

گروه وکلای سحابی، متشکل از تعدادی وکیل جوان، با تجربه و موفق در حوزه دعاوی اراضی و املاک است که می تواند به پشتوانه ۱۱ سال تجربه کاری و پرونده های موفق قبلی، خیال شما را بابت موفقیت در پرونده های املاک را راحت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *