مجوز واگذاری واحدها در قرارداد مشارکت

گروه وکلای سحابی، وکیل دعاوی ملکی

یکی از بیشترین چالش های مابین سازنده و مالک در قرارداد مشارکت ایفای به موقع تعهدات سازنده است و علت اصلی آن هزینه اسکان مالک است ولی چالش بزرگتر زمانی ایجاد می شود که سازنده بدون اتمام تعهدات خود، اقدام به فروش و واگذاری واحدها نماید علی الخصوص زمانی که باوکالت اخذ شده از مالکان و یا بامالکیت قدرالسهم از ملک در حال ساخت، اقدام به فروش نماید. فرض کنید سازنده نسبت به پیش فروش واحد ها به اشخاص ثالث اقدام نمایدو مالکین را با ساختمان نیمه ساخته رها کرده و با توجه به اینکه واحد ها را پیش فروش کرده چاره خریداران و در واقع پیش خریداران چیست؟

در این حالت او بایستی مالکین و سازنده را ملزم به تنظیم سند رسمی کند وآنها چاره ای جز اطاعت ندارند.

به عبارت دیگر اگر در متن قرارداد مشارکت درساخت، شرطی درج شده باشد مبنی بر اینکه «مجری حق واگذاری واحدها تا اتمام کامل عملیات بدون موافقت کتبی مالک را ندارد» اما مجری علیرغم وجود این شرط، واحدهای در حال ساخت را انتقال دهد، مادامی که ابطال معامله فی مابین سازنده و خریدار اعلام نشود، مانع ازتکلیف سازنده و مالک به تنظیم سند رسمی به نام خریدار نبوده و صرف این موضوع که این معامله خلاف قرار داد مشارکت است، به تنهائی کافی نیست.

این بدین معناست که حتی اگر چنین شرطی در قرارداد درج شده باشد باز هم مالکین نمی توانند بدون حکم دادگاه از انتقال سند و تحویل ملک به پیش خریدار جلوگیری کنند. بنابراین مالکین بدوا بایستی ابطال بیع نامه مابین سازنده و خریدار را از دادگاه بخواهد و پس از اثبات آن می توانند مدعی بازپس گیری ملک شود و یا از انتقال سند و تحویل جلوگیری کند.

گروه وکلای سحابیمشاهده نوشته ها

Avatar for گروه وکلای سحابی

گروه وکلای سحابی، متشکل از تعدادی وکیل جوان، با تجربه و موفق در حوزه دعاوی اراضی و املاک است که می تواند به پشتوانه ۱۱ سال تجربه کاری و پرونده های موفق قبلی، خیال شما را بابت موفقیت در پرونده های املاک را راحت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *