تخلیه در مبحث سرقفلی + نمونه رای دادگاه

سرقفلی

یکی از مباحث مهمی که در خصوص دعاوی ملکی در این سایت در باب سرقفلی به صورت کامل بیان نشده است بررسی علل تخلیه در سرقفلی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

همانطور که پیش ازاین نیز بیان شد، سرقفلی پولی است که مستاجر ثانی (به معنای اعم) به مستاجر سابق در زمان انتقال اجاره بلاعوض می دهد و همچنین، مستاجر اول به موجر یا مالک می دهد.

حال نکته مهم این است که مالک سرقفلی چه حقوقی دارد و واضح است که نسبت به سرقفلی به نرخ روز محق می شود و اگر مالک بخواهد که ملک خود را باز پس گیرد بایستی این مبلغ را پرداخت کند و علاوه بر آن سرقفلی قابل بازپس گیری نیست مگر در موارد زیرکه 2 مورد از آن در این مقاله بررسی می شود و الباقی را با همان عناوین در مقالات می توانید بیابید:

1)تخلیه به جهت انتقال به غیر

2) تخلیه به جهت نیاز شخصی

3)تخلیه به جهت تعدی و تفریط

4)تخلیه به جهت تغییر شغل و تخلف از شرط

 

1-تخلیه به جهت انتقال به غیر

در این مورد در صورت اثبات انتقال مورد سرقفلی به دیگری،به موجب خواسته مالک صاحب سرقفلی مستحق نیمی از سرقفلی و محکوم به تخلیه است.

2- تخلیه به جهت نیاز شخصی موجر و احداث بنا

برای تحقق این نوع از تخلیه بایستی مقدماتی فراهم شود یکی از این مقدمات در خصوص اثبات نیاز شخصی است که صدور پروانه ساختمانی یا گواهی از سوی شهرداری مشعر بر مجاز بودن موجر در احداث است که باید ضمیمه دادخواست به دادگاه ارائه شود دوم اینکه موجر موظف است ظرف 3 ماه حق سرقفلی مستاجر را پرداخت و سومین مورد اینکه ظرف 6 ماه شروع به احداث نماید.

نمونه رایی که در خصوص تخلیه به جهت نیاز شخصی وجود دارد،نداشتن اعتبار امر مختومه است که به دلیل اینکه نیاز شخصی،امری حادث است،بنابراین طرح این دعوی اعتبار امر مختومه ندارد.

رأی دادگاه بدوی

با التفات به کلیه اوراق پرونده و رسیدگی های بعمل آمده دعوی اقامه شده وکیل خواهان مبنی بر تخلیه یک واحد آپارتمان جزء پلاک ثبتی شماره …واقع در بخش دو تهران به لحاظ نیاز شخصی با احتساب خسارات دادرسی مآلاً به جهت انطباق آن با بند 6 از ماده 84 قانون آئین دادرسی مدنی شایسته صدور قرار می باشد زیرا قدر متیقن این است که به دلالت تصاویر مصدق احکام اصداری از شعبات محاکم بدوی و تجدیدنظر استان تهران نسبت به دعوی موضوع این پرونده سابقاً رسیدگی به عمل آمده و حکم قطعی صادر گردیده و نتیجتاً دعوی اعتبار امر مختومه را یافته و لذا چون بعد از صدور احکام مورد بحث و در زمان اقامه دعوی حاضر تغییر و حدوثی در وضعیت موجر پیدا نشده است موضوع مطروحه قابل رسیدگی مجدد نمی باشد بنابراین دادگاه با اختیارات حاصله از بند 6 ماده استنادی قرار رد دعوی طرح شده را صادر و اعلام می نماید رای اصداری ظرف مهلت بیست روز ازتاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای م. ب. باوکالت آقای م. ط.م. بطرفیت شرکت … با وکالت آقای ع. ر. نسبت به دادنامه شماره …مورخ94/4/30 صادره از شعبه 26 دادگاه عمومی حقوقی تهران که براساس دادنامه موصوف در مورد دعوای تجدیدنظرخواه بخواسته تخلیه یک واحدآپارتمان جزءپلاک ثبتی شماره…واقع دربخش دوتهران بلحاظ نیازشخصی با این استدلال که به دلالت تصاویر مصدق احکام اصداری ازشعبات محاکم بدوی و تجدیدنظراستان تهران نسبت به دعوای موضوع این پرونده سابقاً رسیدگی به عمل آمده وحکم قطعی صادرگردیده و نتیجتاٌ دعوا اعتبار امر مختومه را یافته و چون بعد از صدور احکام مورد بحث و در زمان اقامه دعوای حاضر تغییر و حدوثی در وضعیت موجر پیدا نشده است موضوع مطروحه قابل رسیدگی مجدد تشخیص داده نشده و به استناد بند6 ماده 84 قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد دعوا صادرگردیده است.

دادگاه با بررسی محتویات ومستندات پرونده ومطالعه لوایح ابرازی از ناحیه طرفین، نظر به اینکه ((نیازشخصی)) امری حادث است رسیدگی به دعوای تخلیه هم بلحاظ نیازشخصی درگذشته وصدورحکم به بطلان دعوا بلحاظ عدم احراز نیاز شخصی از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار نمیباشد و احراز اینکه در وضعیت موجر تغییری رخ داده است یا خیر؟ و اینکه درحال حاضر نامبرده به ملک مورد بحث نیاز داشته یا خیر؟ محتاج به رسیدگی به ادله ابرازی است ازاین رو تجدیدنظرخواهی وارد تشخیص داده میشود و به تجویز ماده 353 قانون آئین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته پرونده جهت رسیدگی ماهیتی به دادگاه محترم نخستین اعاده میشود این رای قطعی است.

با توجه به تخصصی بودن موضوع جهت مشاوره با یک وکیل خبره ملکی در تهران یا البرز می توانید با تماس بگیرید.

در همین زمینه بخوانید: 

سرقفلی و حق کسب و پیشه

حق سرقفلی در قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶

دعاوی سرقفلی و حق کسب و پیشه + نمونه رای دادگاه

 

گروه وکلای سحابیمشاهده نوشته ها

Avatar for گروه وکلای سحابی

گروه وکلای سحابی، متشکل از تعدادی وکیل جوان، با تجربه و موفق در حوزه دعاوی اراضی و املاک است که می تواند به پشتوانه ۱۱ سال تجربه کاری و پرونده های موفق قبلی، خیال شما را بابت موفقیت در پرونده های املاک را راحت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *